Het belang van wervende teksten voor het succes van een bedrijf

door | jul 14, 2023 | Blog | 0 Reacties

Marketing hoort leuk en makkelijk te zijn. Hoe kan het dan dat veel bedrijven duizenden euro’s in budgetten stoppen en matige resultaten behalen? Het antwoord is simpel en pijnlijk. De meeste marketeers vergeten de belangrijkste methode binnen de marketing: taalgebruik. 

Oke, wacht. Betekent dit dat bedrijven spelfouten maken? Of dat marketeers de verkeerde tone of voice gebruiken? Nee. Hoewel ook dat laatste punt een veelvoorkomende fout is. Elke marketingstrategie is gebouwd op copywriting, oftewel het schrijven van wervende teksten. 

Een wervende tekst is meer dan een standaard praatje op een vacaturebord. Copywriting is meer dan dat. Het is een psychologisch spel waarin een schrijver met woorden een consument beïnvloedt. Elk woord doet ertoe. Letterlijk. 

Woorden verkopen 

Noem één commercieel bedrijf dat geen woorden gebruikt in haar marketingstrategie. Of je nu een ondernemer bent met een start-up of de directeur van een miljoenenbedrijf: zonder overtuigende teksten is je succes beperkt. 

Websites, e-mails, advertenties, vacatures, social mediaberichten, landingspagina’s: alles is gevuld met woorden. Dit is geen nieuwe informatie. Toch gaat het merendeel van de ondernemers hier de mist in. Ze focussen op oppervlakkige informatie, die meestal geen relevantie heeft voor een klant. 

Met als gevolg? Mensen die afhaken. Conversies die omlaag gaan. Een bedrijfsnaam die onbekend blijft. 

Veelgemaakte fouten bij het schrijven van wervende teksten  

Bovenstaande rampscenario’s zijn gelukkig te voorkomen. De eerste stap is al gezet. Beseffen dat er wat fout gaat bij het schrijven van teksten, dat is het begin. Sommige bedrijven geven dus oppervlakkige informatie waar niemand wat aan heeft. Een paar voorbeelden. 

Fout 1: Een verkeerde benadering 

Bij het schrijven van digitale teksten, ook wel website copy genoemd, gaan de meeste bedrijven de mist in. Ze praten over zichzelf. Keer op keer, meermaals en veel te veel. 

“ E-Bikes Rotterdam levert de beste elektrische fietsen uit de regio. We hebben een enthousiast team van echte fietsliefhebbers en leveren producten van Duitse topkwaliteit. Wil jij binnenkort een nieuwe elektrische fiets? Kom bij ons langs!” 

Leuk verhaal, maar de consument heeft hier niets aan. Dit fictieve bedrijf uit Rotterdam verkoopt een product. En wat is het doel van een product? Altijd om een probleem of een behoefte op te lossen. 

“Lange files, overvolle metro’s en beperkte parkeerplaatsen: het dagelijks woon- en werkverkeer in Rotterdam kan druk en stressvol zijn. Met een e-bike fiets je moeiteloos van A naar B. Met minimale inspanning en maximaal reisplezier. Een duurzaam en stressvrij alternatief voor je dagelijkse reistijd”

Mag je als bedrijf dan nooit over jezelf praten? Natuurlijk wel! Maar het is slimmer om dat ergens onderaan je homepage te doen. Of op de “Over ons Bedrijf” pagina. 

Een bezoeker van een website komt daar met een specifiek doel. Door een probleem aan te kaarten, voelt een consument zich begrepen. “He, dat herken ik!”. Dat is het gevoel dat je op een subtiele wijze kan creëren. 

Is het bovenstaande voorbeeld van de lange woon- en werktijden het allerbeste voorbeeld? Misschien niet. Voel je vrij om met betere suggesties te komen. En als je dan toch bezig bent, probeer dit dan ook meteen voor je eigen product te doen. 

Fout 2: vakjargon en technische taal 

Tijdens onze studie krijgen we vaak aangeleerd om complexe en ingewikkelde taal te gebruiken. Met name de hogescholen en universiteiten hebben hier een handje van. De reden is onbekend. Wellicht is dit ooit bedacht door academici en intellectuelen om nog slimmer over te komen.

In de echte wereld werkt dit niet. Slim en interessant gaan zitten doen wordt binnen de marketing keihard afgestraft. Niemand zit daar namelijk op te wachten. Een consument wil onbezorgd shoppen. Zonder te veel mentale calorieën te verbranden. 

“Bij NutriFood werken we elke dag aan revolutionaire plant-gebaseerde producten. Ons bewerkingsproces werkt met een geautomatiseerde productie, wat resulteert in vegetarische oplossingen met extra veel proteïne en een maximale smaakbeleving.” 

We get it, jullie bedrijf heeft een vegetarische hamburger ontwikkeld met een nieuwe technologie. Goed gedaan! Maar zeg dat dan gewoon. Niemand heeft iets aan deze wetenschappelijke en deftige taal. Gebruik dit soort bewoording vooral in een whitepaper voor investeerders, maar niet op je website.. 

Fout 3: Standaard clichés 

Het wordt steeds lastiger om origineel te zijn. Dit geldt voor kunstenaars, muzikanten, ondernemers en ook voor het schrijven van wervende teksten. Toch is dat geen excuus om standaardzinnen te gebruiken. 

Onze aandachtspanne is kleiner geworden. Vooral online. We krijgen namelijk ontzettend veel content te zien op een gemiddelde dag. Bevalt iets niet, dan klikken we weg. En juist daarom is het belangrijk om originele teksten te schrijven. 

“Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Krijg jij energie van targets halen en wil jij onderdeel zijn van een dynamisch team? Lees dan niet verder!” 

Deze woorden heeft iedere Nederlander minstens vijf keer voorbij zien komen in zijn of haar leven. Als het niet vaker is. Dit soort clichés staan in duizenden vacatureteksten. Het zijn woorden waar niemand wat mee kan. 

Een nieuwe baan is namelijk altijd uitdagend. Elk bedrijf beweert doorgroeimogelijkheden te hebben. Oh, en jullie hebben goede koffie? Fijn, het zal eens niet. En wat is een marktconform salaris?

Wees duidelijk, origineel en zeg waar het op staat. Daar hebben lezers, consumenten en klanten veel meer aan. Een goede tekst is goud waard. Eenmaal goed geschreven, kan je deze prima meerdere keren gebruiken. Mits je hier en daar wat zaken verandert. Zo hou je jouw content uniek. 

Wervende teksten zijn essentieel 

Taalgebruik en copywriting zijn dé elementen die marketing tot een succes maken. Het zijn woorden die zowel de individu als de massa bereiken. De aandacht van een gemiddelde lezer gaat achteruit. Dit betekent dat een marketingboodschap kort, krachtig en relevant moet zijn. En juist dan doet elk woord ertoe. 

Onthoud goed dat je vaak maar één kans krijgt om een nieuwe klant te overtuigen. Zorg er dus voor dat je een pakkend verhaal hebt. Bovenstaande fouten kan je makkelijk voorkomen door aandacht te besteden aan je teksten. 

En schrijf je wervende teksten voor een website? Lees dan ook deze tips. 

Over mij

Schrijven doe ik al zolang ik me kan herinneren. Het is letterlijk de vaardigheid waar ik het meest dankbaar voor ben. Goede copywriting is miljoenen waard. Binnen de marketing is het een element dat bedrijven maakt, of kraakt. Daarom is het mijn missie om jouw bedrijf te verkopen met woorden.

Ook goede teksten die omzet genereren?

Waarschijnlijk heb je nu nog steeds geen tijd en zin om te schrijven. Logisch want je hebt veel belangrijke zaken te doen. 
Laten we elkaar versterken, kies voor teksten die raken. Ik help je graag.